söndag 11 oktober 2009

Ett tag sen :P

Ja ni det var ett tag sen jag skrev, sissådär nio månader sen. Men kände förut att det kanske inte riktigt var min grej att blogga, men ska försöka ge det ett nytt försök.

Om man börjar med gårdagens smärtsamma händelse? Sveriges torsk mot Danmark.

Inget av lagen visa väl något direkt skön lir, men tyckte ändå att det var en ganska trevlig match att se på. Högt tempo matchen igenom och väldigt mycket chanser. Slutresultatet var kanske inte jätte oväntat, tyckte Danmark hade de hetaste målchanserna matchen igenom, om man inte räknar med det två mål som Sverige fick bort dömda, jag tycker domaren gör rätt i båda situationerna. I övrigt tycker jag han gör en ganska mesig matchen det mesta gick till försvarande lag. Så vad var det som gjorde att Sverige torska? Jo, försvarsspelet från Svensson och Källström. Satt och diskutera med farsan redan i första halvlek att det såg helt vilsna ut på innermittfältet. De jobbade parallellt gentemot varandra hela matchen. Man måste jobba som så att en kliver fram och den andra tar djup. Men under stora delar av matchen klev båda fram samtidigt eller så tog båda djup samtidigt. Och vad skedde på målet? Jo, både Källström och Svensson låg i knät på backlinjen vilket gav J.Poulsen all tid i världen att avlossa sitt skott.

I övrigt så vet jag inte riktigt vad jag ska säga om matchen, Larsson var osynlig, samma gällde Elm, Holmen, Svensson, Nilsson. Tycker Källström räddar sig själv från en riktigt sågning med ett fantastiskt offensivt spel. Zlatan gör det bra, Safari är helt ok även fast han tröttnar på slutet av matchen, Mellberg och Majstorovic gör det bra i mittförsvaret och Isaksson gör det han ska i målet.

Bäst på plan måste jag säga Bendtner var, han slog några riktigt bra passningar och slog assisten till målet, fortsätter han så här så tror jag inte det är någon omöjlighet att han lyckas med det han sa innan matchen, "Jag är bättre än Zlatan om 3 år".

Om man ska se fortsättningen på det här så är det bara inse att VM är borta, Portugal tappar inte poäng mot Malta, och vi måste se mot nästa EM-slutspel. Så vad har vi att välja på? Som jag ser det så ska vi göra oss av med Lagerbäck direkt efter Albanien matchen, vem som tar över har jag två sätt att se på. Jag tror Lennartsson får den uppgiften, senaste gången som SvFF tog in en tränare som inte var utbildad inom SvFF egna led var Olle Nordin '90 och vi vet all hur det slutade. Om jag ska säga själv vem jag vill ha inom rimliga gränser så skulle jag vilja se Backe. Tycker alltid att han låtit sund när han suttit som expert o.s.v. Dessutom har han en väldig meritlista, antagligen den svensk förutom Svennis med starkast CV.

PS. Tony Gustavsson gjorde en jätte match som expert :D. Äntligen en expertkommentator som pratar till dem som kan fotboll och inte till dem som undrar ifall bollen är rund eller fyrkantig.

Det grönafältets schack - Där ett snyggt frisparksmål 2002 kan köpa dig 100 landkamper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar