tisdag 16 december 2008

Mitt första inlägg

Här i mitt första inlägg tänkte jag skriva lite om vem jag är och vad jag tycker om fotboll.

Jag är uppväxt i Stockholm och har spelat fotboll sedan barnsben, när jag var 16 bestämde jag mig för att bli tränare så det är vad jag har gjort de senaste åren. Mitt intresse för fotboll startade med VM 94 då jag var 5 år. När jag var runt 10 klev mitt intresse över till att bli ett "hälsosamt" beroende, jag skyller detta på datorn och TV spelen som gav mig möjlighet att lära mig rabbla lag uppställningar utantill. Som jag nämnde ovanför så blev jag tränare i mitten av tonårsåldern, vilket gav mig en större insikt i hur Svenska Fotbolls förbundet ville att vi i Sverige skulle bedriva vår träning , än så länge kommer jag hålla mig till att det var väldigt skrämmande jag kommer mer på det i ett senare inlägg. Så det är alltså min bakgrund.

USA-truppen - hur tänker Lagerbäck.

Lagerbäck har tagit ut sin trupp till årets USA-turné och jag måste ställa frågan hur gubben tänker? Daniel Andersson, Henrik Larsson och Samuel Holmén vad gör de i truppen? Daniel Andersson måste vid det här laget ha spelat 100 landskamper (69), men han måste kunna spelsystemet innan och utan. Jag tycker inte Daniel Andersson ska spela i landslaget i vanliga fall, han är inte i närheten enligt mig, men om man har ett läger som går ut på att man ska skola killar som ligger när landslaget in i spelsystemet så ger man inte plats och speltid till en spelare som skulle kunna rabbla det i sömnen. Samma sak gäller när det kommer till Henrik Larsson, slit inte ut honom på ett läger som han inte har någon nytta av. Taktiken som tas upp på lägret måste ligga i nivå med de spelare som aldrig har spelat i ladslaget förut vilket måste resultera i att Henke har hört det som sägs 100 tals ggr, på det så tar han upp plats för en ung talang (alltså en spelare som inte har passerat 21, vi pratar i internationella termer här, inte i svenska). När det kommer till Holmén så kan jag ha viss förståelse för att man tar med honom men han har fortfarande spelat tävlings matcher för Sverige och varit med i otaliga tränings matcher senaste året eller två, han borde vara iförstådd i spelsystemet vid det här laget. Fanns några andra namn på listan som jag inte håller med om basserat på samma kriterier som de ovan nämnda men blir bara upprepningar.

Som jag ser det ska USA lägret rikta sig till våra U21 spelare + några få 22 -23 åringar som ligger alldeles på gränsen till landslaget. Och en av få fördelar med att ha med Daniel Andersson och Henrik Larsson är att de på ett bra sätt kan stödja och prata med de andra spelarna, men om man nu vill använda de spelarna på det sättet kan man försöka locka med dem som mentorer, inte så de tar uppplats för unga spelare.

Här kan ni hitta hela truppen http://fotbollskanalen.se/1.770787/2008/12/16/extra_lagerbacks_usa_trupp_med_anttonen_tff_bengtsson_elm_och_larsson.

Det gröna fältets schack - Där Lagerbäck fortsätter att förstöra svensk fotboll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar